Sosiale medier
- bidrar til internasjonal merkevarebygging og inspirasjon
Β© Sven-Erik Knoff/FotoKnoff
Aktiv tilstedeværelse i sosiale medier skaper reiselyst
Foto: Heta Inoma
PΓ₯ Facebook og Instagram deler vi inspirasjon for Γ₯ skape reiselyst og engasjement blant vΓ₯re fΓΈlgere. Vi vil vise frem de beste opplevelsene og unike hΓΈydepunktene i regionen. Sosiale medier er en viktig del av vΓ₯r digitale markedsfΓΈringsplan for Γ₯ kommunisere, informere, inspirere og for Γ₯ tiltrekke flere turister. Arbeidet med sosiale medier foregΓ₯r pΓ₯ en rekke forskjellige nivΓ₯er: Organiske innlegg, sponsede innlegg, stΓΈtteinnlegg opp mot kampanjer, samhandling med fΓΈlgere, innholdsskaping og organisering av takeovers.
For Γ₯ planlegge og publisere innlegg brukes Sprout Social. Sprout Social er et administrerende verktΓΈy for sosiale medier. Her kan det meste som skjer pΓ₯ sosiale medier overvΓ₯kes, innlegg planlegges og publiseres, og i tillegg gir verktΓΈyet tilgang til en stor samling av statistikk og rapporter. Statistikken for Γ₯rets sosiale medie-rapport er hentet fra Sprout Social.
Totalt antall av visninger i 2022 av vΓ₯re Visit Region Stavanger sider pΓ₯ Facebook og Instagram var 17 476 086 (22 799 104 i 2021), engasjement var 681 631 (570 094 i 2021) og lenkeklikk var 90 752 (74 008 i 2021).
Topp 12 poster med mest visninger i 2022 i Facebook
Foto: Dino Serrao
Visit Region Stavanger administrerer tre Facebook-kontoer. Visit Region Stavanger, Region Stavanger Visitors & Convention Bureau og Uti-Sandnes.no. Visit Region Stavanger er Visit Region Stavangers hovedside, hvor det publiseres relevante, inspirerende artikler, blogginnlegg, arrangement og bilder mΓ₯lrettet til ferie- og fritidsmarkedet. Region Stavanger Visitors & Convention Bureau er Visit Region Stavangers nΓ¦rings- og bedriftsside. Uti-Sandnes er i forbindelse med Uti-Sandnes-kampanjen, en kampanje i regi av Visit Region Stavanger og Sandnes kommune som er mΓ₯lrettet til ferie- og fritidsmarkedet for Γ₯ inspirere til Sandnes-ferie.
Fordelt pΓ₯ de forskjellige sidene ble det publisert 516 innlegg i 2022. 321 innlegg pΓ₯ Visit Region Stavanger, 138 pΓ₯ Uti-Sandnes.no og 57 pΓ₯ Region Stavanger Visitors & Convention Bureau.
I 2022 har sidene samlet hatt 19 277 797 inntrykk (15 291 451 inntrykk i 2021). Dette er en ΓΈkning pΓ₯ 26.1 % fra 2021. I 2022 hadde sidene et engasjement pΓ₯ 605 708 (385 253 i 2021) som er en ΓΈkning pΓ₯ 57,2 % siden 2021.
Topp 12 poster med mest visninger i 2022 i Instagram
Foto: Region Stavanger, Dino Serrao
Visit Region Stavanger administrerer to Instagram-kontoer. Regionstavanger og utiSandnes.no. Regionstavanger er Visit Region Stavangers hovedkonto, hvor det publiseres inspirerende bilder og videoer mΓ₯lrettet til ferie- og fritidsmarkedet. Uti-Sandnes er i forbindelse med Uti-Sandnes-kampanjen, som er en kampanje i regi av Visit Region Stavanger og Sandnes kommune, som er mΓ₯lrettet til ferie- og fritidsmarkedet for Γ₯ inspirere til Sandnes-ferie. PΓ₯ Instagram har vi fortsatt med fjorΓ₯rets suksesstrategi som fΓ₯r fΓΈlgere engasjert, og gjΓΈr at de i hΓΈyere grad deler innhold med oss. Strategien gΓ₯r ut pΓ₯ deling av egenproduserte bilder og videoer, samt deling av brukergenererte bilder. Vi har mer enn 108 000 bilder som enten er tagget #regionstavanger, #visitregionstavanger eller @regionstavanger. Fra disse bildene velger vi de beste og deler dem pΓ₯ vΓ₯r Instagram-profil. Slik blir vΓ₯r Instagram et samarbeid mellom oss, medlemmene vΓ₯re, influensere, lokale og besΓΈkende i regionen.
I 2022 har Instagram-kontoene samlet hatt 7 037 949 inntrykk (i 2021 7 507 653 inntrykk). Dette er en nedgang pΓ₯ 6,3 % fra 2021. I 2022 hadde sidene et engasjement pΓ₯ 129 938 (184 104 i 2021), som er en nedgang 34,1 % siden 2021.
Takeovers
En sosiale medie-takeover er nΓ₯r en person, vanligvis en influenser eller bedrift, Β«tar overΒ» en merkevares sosiale mediekonto for en periode (vanligvis en dag) og legger ut innhold pΓ₯ deres vegne. I 2022 har vi fΓ₯tt ha takeover pΓ₯ Fjord Norways Instagramkonto, og latt vΓ₯re medlemmer ha takeover pΓ₯ vΓ₯r Instagram-konto. Vi har i lΓΈpet av Γ₯ret invitert 55 medlemsbedrifter Γ₯ ha takeovers med oss, som har generert til 33 gjennomfΓΈrte takeover-samarbeid pΓ₯ Instagram kanalen vΓ₯r. PΓ₯ denne mΓ₯ten har vi invitert vΓ₯re medlemmer til en mer direkte mΓ₯te Γ₯ markedsfΓΈre til vΓ₯re fΓΈlgere, sprer merkevarebevissthet, inspirasjon og knytter tettere nettverk med medlemsbedriftene.
Tiktok
TikTok er den sosiale medie-plattformen som vokser raskest, men gir ogsΓ₯ noe bekymringer nΓ₯r det kommer til datasikkerhet. Totalt 13 videoer ble lagt ut pΓ₯ denne plattformen i 2022. Kontoen har 437 fΓΈlgere. 77,5 % av disse er fra Norge, 3 % er fra Danmark, 2,9 % USA og 2,9 % Storbritannia. 81 % av disse er kvinner og 19 % er menn. Videoene tatt for bruk pΓ₯ TikTok blir ofte ogsΓ₯ lagt ut som Instagram-Reels.
Foto: Heta Inoma
Innholdskaping
Innholdsskaping via turer blir jevnlig gjennomfΓΈrt til forskjellige destinasjoner og medlemsbedrifter for Γ₯ anskaffe bilder og videoer som vi kan bruke til Γ₯ fremme reisemΓ₯l i regionen vΓ₯r samt medlemmer. I tillegg blir det ofte spilt inn direkteopptak som skaper umiddelbar oppmerksomhet og engasjement. Materialet som blir samlet under turene blir brukt til Stories og innlegg pΓ₯ Instagram og Facebook, samt lagret i databanken til fremtidig bruk.
Direkte fra Instagram: